Zes HR-lessen die je kunt leren van Pokemon

05 september 16

Als je weet hoe moeilijk het is om pubers überhaupt in beweging te krijgen, en je ziet tegelijkertijd hoe (bijna) maniakaal ze achter Pokemon aanlopen… dan hebben de makers van het spel kennelijk iets goed gedaan. Daarom vind je hier zes Pokemon-lessen die je ook in je eigen organisatie kunt gebruiken om mensen in beweging te krijgen.

Blijkbaar weten de makers jongeren goed te inspireren. Welke lessen kunnen hieruit geleerd worden op HR-gebied?

  1. Het spel kent een duidelijke structuur: Zorg in uw organisatie voor een heldere structuur met duidelijke rollen, verantwoordelijkheden en autoriteit. Veel onderlinge spanning verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer iedereen snapt wie waarvoor verantwoordelijk en wie waarop aanspreekbaar is. Duidelijkheid kan heel motiverend zijn!
  2. Spelers ontvangen onmiddellijk feedback: Geef regelmatig feedback op het functioneren van mensen – zo krijgen mensen inzicht in hoe ze het doen in relatie tot de organisatieverwachtingen. Sommige mensen hebben meer feedback nodig dan anderen, vergeet dat niet.
  3. Spelers krijgen haalbare doelen: Stel uitdagende maar haalbare doelen. Het is in organisaties heel gebruikelijk om doelen te stellen, je hebt immers een manier nodig om performance te meten zodat je die kunt ontwikkelen. Maar je wil die doelen wel in samenspraak bedenken met degene voor wie ze gaan gelden. Neem de tijd om de persoonlijke ontwikkeldoelen van het individu af te stemmen op het werk van de organisatie. Op die manier raken mensen betrokken, en willen ze hun uiterste best doen om de doelen ook te halen.
  4. Spelers worden uitgenodigd om erop uit te gaan: Stimuleer mensen in je eigen organisatie om over de schutting te kijken! Als ergens een kans voorbij komt om elders (tijdelijk) ervaring op te doen in een project, bij een redactie, in een samenwerkingsverband et cetera, juich dat dan toe! Want mensen zullen niet alleen veel nieuwe kennis opdoen, maar ook hun netwerk flink uitbreiden. Dit verwijdt hun perspectief, iets wat op termijn heel positief voor jouw organisatie kan uitpakken.
  5. Spelers groeien in hun waarneming en aandacht: Geef mensen nieuwe taken of nodig ze uit bij topbijeenkomsten. Dit haalt ze behoorlijk uit hun comfortzone, en dat is nou nét het moment waarop mensen het allerbeste uit zichzelf weten te halen.
  6. Pokemon schijnt heel erg leuk te zijn: Zorg voor een beetje plezier op het werk. Want eerlijk is eerlijk, we brengen zóveel tijd op ons werk door dat het wel héél erg vervelend wordt wanneer er meer stress dan plezier is. Leiders zetten de toon in een organisatie, en zij kunnen ervoor kiezen om óf doodserieus te zijn, óf er een plezierige tijd van te maken.

Bron: P&O Actueel