10 tips voor een goed profiel op LinkedIn

22 mei 17

LinkedIn als online netwerkborrel? Zo zou je het kunnen zien. Een goede eerste indruk is dan ook belangrijk dus zorg dat je een aansprekend en helder profiel hebt. 

Met ruim 300 miljoen leden is LinkedIn een populair social media-platform voor zakelijk gebruik. Om jezelf zo optimaal mogelijk te presenteren, hebben we hieronder 10 tips voor je op een rijtje gezet.

1) Zorg voor een goede profielfoto

Vakantiefoto’s zijn uit den boze! Zorg voor een professionele, energieke foto die weergeeft wie je bent en wat je doet. Laat deze desnoods door een professionele fotograaf maken. Omdat de foto aan de linkerkant van het profiel staat, is het slim dat je licht naar de tekst toegedraaid staat met je lichaam. Blijf wel in de camera kijken.

2) Neem de tijd voor een pakkende headline

In de headline staat in een paar woorden wat jij doet en voor wie je het doet, hier mag je zelf een creatieve invulling aan geven. Deze is altijd te zien, dus neem de tijd voor de formulering van een goede en pakkende headline.

3) Personaliseer je LinkedIn-internetadres 

Je bent makkelijker vindbaar als je ook een makkelijk internetadres hebt. Ook is het beter te onthouden en is het handig voor op je visitekaartje of in je e-mail handtekening.

4) De samenvatting als elevator pitch

Wie ben je, wat zijn je ambities en waarom ben je zo enthousiast over je vak. Probeer dit in max. 3 alinea’s op te tekenen. Sommige mensen kiezen voor een quote of een inspirerend filmpje als summary. Dat is iets laagdrempeliger. Via bijgaande link meert tips voor een goede samenvatting: http://bit.ly/2q8OUe4

5) Geef uitleg van elke positie 

Geef bij elke positie kort aan wat het bedrijf doet, wat jij bij het bedrijf gedaan hebt en wat je verantwoordelijkheden en resultaten daar waren. Cruciaal hier is dat je gevonden wilt worden voor het werk wat je wilt gaan doen, dus benoem deze aspecten als eerste en wees relevant.

6) Zorg dat je profiel up-to-date is

Het eerste waar een recruiter of werkgever naar kijkt als hij op zoek is naar een geschikte kandidaat, is de laatste werkervaring. Het is dus belangrijk dat je beroep en het bedrijf waarvoor je werkt(te) duidelijk en up-to-date zijn.

7) Vul zoveel mogelijk vaardigheden in 

De vaardigheden worden gesorteerd wordt op relevantie. Het is daarom belangrijk zo veel mogelijk vaardigheden die jou kenmerken toe te voegen aan je lijstje. Dat draagt bij aan je vindbaarheid.

8) Aanbevelingen: weet wie je vraagt

Om aanbevelingen of endorsements moet je (meestal) vragen, dus denk hierover na. Dat mensen de tijd nemen iets over jou te schrijven is sowieso een signaal dat je waardevol bent. En het is ook strelend voor je eigen ego 😉

9) Educatie: wat betekent het voor jou?

Ook als je het gevoel hebt dat de opleiding die je ooit gedaan hebt niet meer relevant is, zet het er toch bij. In de omschrijving kun je in een paar korte regels aangeven welke vaardigheden en kennis je daar hebt opgedaan die nu goed van pas komt.

10) Volg wat er in groepen speelt 

Groepen zijn belangrijk om een groot netwerk op te bouwen. Sluit je bijvoorbeeld aan bij de groep van je beroepsvereniging, de alumnigroep van je opleiding of van bedrijven waar je interesse in hebt. Binnen groepen kunnen vragen gesteld en beantwoord worden. Schroom niet hier aan deel te nemen; zo vestig je een naam voor jezelf en kun je je expertise laten zien.

 

Kortom, zorg ervoor dat je de basics goed hebt! Kijk daarbij ook eens naar andere profielen op LinkedIn die je aanspreken of vraag een vriend of collega om feedback op jouw profiel. Succes met online netwerken!