Maak van je medewerkers merkambassadeurs

03 november 16

Medewerkers zijn de ideale merkambassadeurs. Zij zijn tenslotte als geen ander op de hoogte van de ‘ins en outs’ van het bedrijf. En ze zijn gemotiveerd en betrokken bij het merk en de reputatie van het bedrijf. Maar hoe moedig je medewerkers aan om content te delen via hun eigen social media network? 

Employee Advocacy

Het aanmoedigen van medewerkers om deel te nemen aan de communicatie en het delen van content en kennis binnen hun eigen social media netwerk, wordt ook wel Employee Advocacy genoemd. Medewerkers van een bedrijf hebben een groot bereik via volgers, vrienden en connecties op social media. Onder deze connecties zitten ook grote groepen (potentiële) klanten die je via de corporate kanalen niet altijd kunt bereiken.

Vijf tips om van je medewerkers merkambassadeurs te maken

Als medewerkers via eigen social kanalen,  content delen en bijvoorbeeld positieve of negatieve ervaringen weten te signaleren, bereik je een enorme doelgroep. Uiteraard zorgt deze olievlek aan berichten ook nog eens voor een positieve invloed op zoekresultaten en vindbaarheid (SEO). Maar, hoe ga je dat (grootschalig) faciliteren?

  1. Bedrijfscultuur

Zonder betrokken en enthousiast personeel, lukt het bedrijven nooit om een geloofwaardig Employee Advocacy-programma op te zetten. Zorg daarom voor een bedrijfscultuur waarin ruimte is voor persoonlijke betrokkenheid en enthousiasme, zodat medewerkers zich kunnen ontwikkelen.

  1. Strategische planning

Eerst denken, dan doen: denk van tevoren al na over de praktische kanten van een Employee Advocacy-programma. Welke afdeling wordt hier verantwoordelijk voor: HR of Communicatie? Of wordt het zelfs een apart onderdeel binnen de organisatie?

  1. Training en voorlichting

Hoe natuurlijker een werknemer overkomt als merkambassadeur, hoe beter. Maar dit betekent niet dat trainingen en voorlichting overbodige luxe zijn. Werknemers moeten zich namelijk wel bewust zijn van de belangrijke rol die zij spelen als ‘uithangbord’ van het bedrijf. Zo kan het geen kwaad om bijvoorbeeld een training te geven over het gebruik van social media.

  1. Technologie

Enthousiaste medewerkers is één, maar het moet hen ook zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden om hun enthousiasme te delen met de rest van de wereld. Zorg daarom voor hulpmiddelen die dit laagdrempelig maken. Er zijn tal van technologische slimmigheden te bedenken die hierbij kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan een automatische notificatie wanneer er een mooie publicatie over het merk is verschenen. Werknemers kunnen dit vervolgens heel eenvoudig via hun eigen sociale kanalen delen.

  1. Activatie

Zodra alles in de steigers staat, is het tijd dat werknemers zich gaan profileren als merkambassadeurs en content gaan delen. Daarbij is het belangrijk dat dit relevante verhalen zijn. Check daarom altijd of de content één of meer van de volgende eigenschappen heeft:

  • Het heeft direct nut; je lost een probleem op
  • Het geeft voorlichting; content laat je kennis op een bepaald gebied zien
  • Het bevat humor; zorgt voor een glimlach
  • Het biedt toegang; maak contact met anderen met dezelfde passie
  • Het brengt informatie; breng actualiteiten, opinie of inside informatie
  • Het is een aanbieding; deel leuke (product)aanbiedingen

Met de juiste ondersteuning en begeleiding kunnen informele merkambassadeurs onderdeel worden van een officieel Employee Advocacy-programma. Dit kost tijd maar als het goed gebeurt, wordt deze tijdsinvestering dubbel en dwars terugverdiend als werknemers enthousiaste merkambassadeurs worden!