Twee meest gemaakte fouten door recruiters

24 januari 17

Volgens Brendan Browne, hoofd Recruitment bij LinkedIn, zijn er twee fouten die recruiters keer op keer maken. Recruiters hebben geen realistische verwachtingen en ze benaderen kandidaten op een onpersoonlijke manier.

Onrealistische verwachtingen

Browne bestrijdt het idee dat er ergens een supertalent rondloopt dat aan alle wensen van het bedrijf voldoet. ‘Misschien dat je als bedrijf je eisen wat naar beneden bij moet stellen of bestaat de baan eigenlijk uit twee functies, die los van elkaar beter in te vullen zijn’. De voorbeelden die hij noemt, komen in de praktijk veelvuldig voor. Het is aan de recruiter om het bedrijf hierop te wijzen. Door bijvoorbeeld duidelijk te maken dat iemand die niet aan alle eisen voldoet, maar die wel het potentieel heeft om door te groeien, van grotere waarde kan zijn dan blijven zoeken naar iemand die aan alle eisen voldoet. En die vervolgens na 1,5 jaar het bedrijf verlaat omdat de functie niet meer uitdagend genoeg is.

Benader een kandidaat op een persoonlijke manier

“Als je als recruiter zomaar een bericht naar een kandidaat stuurt, dan heb je het niet helemaal begrepen”, zegt Browne. “Het standaard bericht of telefoongesprek gaat als volgt: ‘Hoi, ik ben Brendan. Ik bel namens bedrijf X. We groeien als kool en gaan de wereld veroveren. We werken met een team van ontzettend slimme mensen, hebben een leuk kantoor en een prima kantine. Zullen we eens een kop koffie drinken?’ Zo’n bericht verwijdert een kandidaat waarschijnlijk meteen. Wat werkt dan wel? LinkedIn heeft onderzocht dat als je een persoonlijk bericht schrijft met daarin een aanbeveling van een gedeelde LinkedIn-connectie, de bereidheid van de kandidaten om hierop in te gaan het grootst is.

Respect en oprechtheid

Oprechte interesse in een kandidaat omdat hij of zij de meest geschikte persoon voor de betreffende functie is. En niet een van de vele kandidaten die wordt benaderd om maar iemand voor te kunnen stellen. Dat is voor ons, als werving & selectiebureau, de enige manier. Als je als recruiter je kandidaten en opdrachtgevers respecteert en oprecht het beste voor ze wilt, dan kan het niet anders dan via een persoonlijke benadering…